Ekonomi

Boeing krizi tedarikçileri ve havayollarını etkiliyor

Havacılık sektörü, 5 Ocak 2024 tarihinde Alaska Havayollarının bir uçuşunda meydana gelen Boeing 737 MAX 9 kapı paneli kazasının ardından önemli aksaklıklarla karşı karşıya kaldı. Bu olay, MAX 9 filosunun Alaska Havayolları tarafından yere indirilmesi de dahil olmak üzere, seyahat planları altüst olan Anneke Palmerton gibi yolcuları etkileyen yaygın sonuçlara yol açtı.

Güvenlik krizinin dalgalanma etkileri sektör genelinde hissedildi ve havayollarını, tedarikçileri ve yolcuları etkiledi. Tamamı Boeing filosuyla çalışan Southwest gibi havayolları, daha az uçak teslimatı nedeniyle operasyonlarını ayarlamak zorunda kaldı.

Bu da işe alımların ve uçuş rotalarının azalmasına ve eski uçakların bakım maliyetlerinin artmasına yol açtı. Southwest ayrıca Bellingham ve diğer üç havalimanından çıkma yönünde stratejik bir karar aldı ve bunun bu şehirler için ekonomik etkileri olacak.

Tedarikçiler de sıkıntıyı hissediyor. Beklenen talebi karşılamak için 10 milyon C$ yatırım yapan Montreal bölgesi parça tedarikçisi Meloche Group, bu yıl için 150 milyon C$’lık gelir hedefinde %5’lik bir eksiklik öngörüyor. Boeing’in jet üretimindeki yavaşlama tedarik zincirini de etkiledi ve GE Aerospace ve Fransız Safran gibi ortaklar MAX uçaklarına güç veren LEAP motorlarının üretimini azalttı.

Boeing’in karşılaştığı güçlüklerin daha geniş kapsamlı ekonomik etkisi büyüktür; şirketin faaliyetlerinin ABD ekonomisine yılda 1 trilyon dolar katkıda bulunduğu ve 5 milyondan fazla istihdamı desteklediği tahmin edilmektedir.

Boeing, düzenleyici baskılara üretim hızı yerine güvenliği vurgulayarak yanıt verdi ve bu da jet teslimatlarında düşüşe neden oldu. Şirket 2024 yılının ilk yarısında bir önceki yıla göre %34’lük bir düşüşle 175 jet teslim etti. Bu zorluklara rağmen Boeing, yılın ikinci yarısında MAX üretimini ayda 38’e çıkarmayı planladığını belirtti.

Şirket ayrıca, CEO Dave Calhoun’un yılsonu itibariyle ayrılacağını duyurması da dahil olmak üzere yönetim değişikliklerine gitti ve en yüksek kalitede üretimi sağlamak için fabrika katlarında daha fazla denetim, eğitim ve yönetimsel varlık uyguladı.

Boeing krizinin havayolu şirketleri üzerindeki mali etkilerini tam olarak ölçmek zor olsa da, sektördeki kazançlarda ve istihdam artışında azalmaya yol açtığı kesin. Örneğin United Airlines işe alım planlarını neredeyse %30 oranında azalttı ve American Airlines da uçak teslimatındaki gecikmeler nedeniyle işe alımları azalttı.

Southwest’in Ağustos ayında faaliyetlerini durdurmasıyla yolcu trafiğinin önemli bir bölümünü kaybedecek olan Bellingham Uluslararası Havalimanı örneğinde olduğu gibi, yerel ekonomiler azalan hava hizmetinin etkilerine hazırlanıyor.

Bu kriz, havacılık sektörünün birbirine bağlılığının ve tek bir olaydan kaynaklanabilecek geniş kapsamlı sonuçların altını çizmektedir. Boeing, havayolları, tedarikçiler ve yolcular mevcut durumun getirdiği zorlukları aşmaya çalışıyor ve sektörü istikrara kavuşturmak için üretim ve teslimatta iyileştirmeler bekliyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

saraykentajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu